Nätverksproblem – inget nät! Tips!

Ibland kopplar inte din iPad eller iPhone upp sig mot nätet. Och ibland tar det lång tid innan den gör det. Det kan t ex ske när du gått från ett klassrum till ett annat eller bytt våningsplan.
Detta beror ibland på att, när din iPad kopplat upp sig mot en trådlös accesspunkt (som sitter lite överallt i skolan) och du går till en ny sal, vill den inte släppa den gamla uppkopplingen för att koppla upp sig mot den nya.

Stäng av och sätt på Wi-Fi

Svep ned med fingret uppifrån höger av skärmen upp för att få fram snabbinställningarna. Bocka av Wi-Fi-symbolen, vänta i ett par sekunder och slå sedan på den igen.

Tycker du att det går långsamt? Bredbandskollen

Om du tycker att nätet känns trögt och att det går långsamt, ladda då ned bredbandskollen från App Store (gratis). Varje accesspunkt levererar runt 100 MBit/s. Denna bandbredd delar dock alla som är uppkopplade mot samma accesspunkt på. Därför kan det också gå lite långsammare under vissa tider när många är uppkopplade.

Om du ska strömma film får du räkna med att du åtminstone behöver 3-4 MBit/s i hastighet.

Nollställ nätverksinställningarna

Om det inte fungerar, följ länken nedan för att återställa nätverksinställningarna.

https://support.arstaskolan.se/nollstall-natverksinstallningar/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra liknande inlägg