Grundinställningar för ditt klassteam

Få texten uppläst
Voiced by Amazon Polly

När du startar ett nytt läsår med ett nytt klassteam, så kan det vara bra att ha en liten checklista att utgå från. I detta inlägg så ser vi till att begränsa möjligheterna för elever att skriva inlägg och kommentera samt skapa kanaler för varje ämne.

Lägga upp ämnen som kanaler

  1. Börja med att klicka på de tre prickarna (menyn) till höger om ditt klassteams namn.
  2. Välj “Lägg till kanal”

  1. Skriv in namnet på kanalen du vill skapa
  2. Klicka på Lägg till

Ställ in elevernas möjlighet till kommentarer och inlägg

Dessa inställningar brukar vara efterfrågade, men det är givetvis ni som lärare och mentorer som bestämmer huruvida era elever ska ha möjlighet till dialog med er och varandra i ert klassteam.

Ett tips kan ju vara att börja med att låsa ned, för att senare släppa på detta efter lite diskussion kring vad teamet är till för.

Förinställt så kan elever skriva inlägg och kommentera i klassens team. Om du till en början vill stänga ned den möjligheten så

  1. Klicka på de tre prickarna (menyn) till höger om ditt klassteams namn
  2. Klicka på Hantera team

Den första fliken som dyker upp nu är Medlemmar, där du ser teamets lärare (ägare) och elever (medlemmar).

  1. Klicka på den lilla triangeln framför Medlemmar och gäster för att se användarna där
  2. Bocka för den bocken som pilen pekar på för att tysta alla elever, istället för att bocka för en och en. Givetvis kan du också välja själv vilka elever du vill tysta.

Gå vidare till fliken Inställningar och bocka av alla rutor, förutom den enda som är ibockad, som i bilden. Välj därefter också att bocka för “Endast ägare kan publicera meddelanden”.

Lite längre ned på samma sida hittar vi Roliga grejer, som möjlighet att kunna infoga giffar och annat. Bocka av dessa.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Andra liknande inlägg