Elev – Logga in på Skolplattformen och dina tjänster

För att komma åt de vanligaste tjänsterna som Office 365 (Word, Powerpoint, Teams med flera) och Skolplattformens vanligaste delar är det alltid enklast att logga in på just Skolplattformen.

Du som elev kommer också åt andra tjänster som Inläsningstjänst och NE (Nationalencyklopedin) med din inloggning från Stockholms stad.

1. Öppna en webbläsare på din dator, platta eller mobiltelefon och surfa in på skolplattformen.stockholm.se. Här skriver du in din e-postadress och klickar på “Nästa”.

2. Nu kommer du till Stockholms stads inloggning. Välj fliken “Elever” och klicka sedan på “Logga in med användarnamn och lösenord”.

3. Nu skriver du in ditt användarnamn (det som ser ut ungefär som AB12345) och ditt lösenord. Klicka sedan på “Logga in”.

4. Nu är du inloggad. Längst uppe till vänster finns en menyikon som kallas för våfflan. Om du klickar på den, så kommer du åt alla appar och tjänst, som till exempel Teams, Word och Outlook för e-post.

1. Hej,
    Jag som föräldrar har frågat om inloggningsuppgifter och de jag fick som användarnamn är elevmailadressen och inget som börjar med ab.. ,,, som ni påpekat.
    har försökt flera gånger att logga in med de uppgifterna jag fick av lärare att logg in i skolplattformen men hopplöst.
    varken lärare eller någon kan hjälpa till i det fallet… tacksam om ni skulle kunna hjälpa oss med det.

1. Hej hej
      Det låter konstigt. Eleverna får ett användarnamn, e-postadress och lösenord. Alla dessa tre behövs för att kunna logga in på de olika tjänsterna. Maila mig på micke.kring@edu.stockholm.se och meddela mig namn på ditt barn och i vilken klass på Årstaskolan hen går, så löser vi det.

1. Hej,
        Jag är en elev men fick inte användarnamn eller lösenord och jag vet inte hur eller var från kan jag ansöka dem, kan du hjälpa mig? Tack

1. Hej Hanna! Om du är elev hos oss på Årstaskolan ska du få dina uppgifter från din mentor. Anvädaruppgifter skapas automatiskt åt dig när du blir inskriven som elev, så det är inget du behöver ansöka om.
          Med vänlig hälsning, Micke

2. Hej Micke, min son har fått mailadress, användarnamn och lösenord från skolan men han kommer ändå inte in i tjänsten. Han kan logga in i skolan men ej hemma?? Är det något han missar att göra? Tex logga ut ur skoldatorn när han går hem? Han säger att det byts lösenord lite random??

1. Hej Fredrik!
      Nej, det spelar ingen roll om man loggar ut eller inte. Det ska funka ändå. När man är inloggad på skoldatorn så behöver man inte ange sitt lösenord, utan loggar in med sin pinkod och sedan är man inloggad i alla tjänster. Det kan absolut vara lösenordet, så be att din son hör av sig till Arvid hos oss som har hand om konton, så kan han hjälpa honom. Om han inte är på plats så når ni honom på arvid.weitoft@edu.stockholm.se – det går även bra att chatta med honom i Teams (för elever).