Ladda ned och logga in på dina Office365-appar | iPad

Få texten uppläst
Voiced by Amazon Polly

För att du ska kunna komma igång med dina Office365-appar på din iPad, måste du först ladda ned dem från Skolappar (om du har en skolpadda) eller AppStore (om du använder din egen iPad eller iPhone).

Du behöver inte logga in på apparna exakt i den ordning som står nedan, men det kan underlätta om något skulle gå fel.

Steg 1 – ladda ned apparna

Gå till appen Skolappar och ladda ned alla Office365-apparna;

  • Microsoft OneDrive – Din hårddisk på nätet där du sparar allt ditt arbete från de olika apparna
  • Microsoft Word – Ordbehandling
  • Microsoft Powerpoint – Presentationsprogram
  • Microsoft Excel – Kalkylprogram
  • Microsoft Outlook – E-post och kalender
  • Microsoft OneNote – din anteckningsbok
  • Microsoft Teams – Din samarbetsyta för din klass
  • Microsoft Sharepoint – Nyheter och annat från Skolplattformen

Om du inte vet hur du laddar ned appar från Skolappar kan du kolla in den här länken först, som visar dig hur du gör.

När du har laddat ned apparna kan du samla ihop dem i en mapp på din hemskärm.

Steg 2 – Logga in på OneDrive

Vi börjar med att öppna appen OneDrive – som är den app där du sparar allt arbete som du jobbar med i de övriga office-apparna. Allt som sparas där sparas i molnet.

För att kunna logga in behöver du få din e-postadress, användarnamn och lösenord från din lärare.

  1. Börja med att skriva in din e-postadress som ser ut så här: fornamn.efternamn@elevmail.stockholm.se
  2. Klicka på den blå knappen när du är klar. Se till att du stavat rätt!

Nu kommer du till Stockholms stads inloggning.

  1. Klicka på fliken Elever
  2. Bläddra ned på sidan så du kan logga in med användarnamn och lösenord

  1. Fyll i ditt användarnamn, exempelvis aa01234
  2. Fyll i ditt lösenord
  3. Klicka på Logga in

Om det inte fungerar, trots att du provat flera gånger och sett till att du skrivit in allt rätt, så är det fel på ditt lösenord.

När du kommer vidare, så får du möjligheten att aktivera notiser. Gör det med alla appar. På så sätt får du en liten notis när något sker.

Om du får rutor som rör notiser, klicka alltid på tillåt. Du kan senare ta bort eller lägga till dessa också.

Nu är du inne i OneDrive. Passa på att skapa mappar för exempelvis dina ämnen som du läser. Då kan du hålla koll på och spara saker så att du hittar dem senare.

  1. Klicka på plustecknet
  2. Klicka på Skapa en mapp

Steg 3 – Logga in på Word, Excel, Powerpoint och Sharepoint

Nu när du redan loggat in på OneDrive kan du logga in enkelt i de andra apparna. Börja med Word.
Klicka på Kom igång.

Precis som med OneDrive så vill vi Aktivera meddelanden, det vill säga notiser. Klicka på knappen.

Här klickar vi återigen på Tillåt, när det handlar om notiser.

Nu är du färdig och kan klicka på Skapa och redigera dokument.

Öppna nu i tur och ordning; Excel, Powerpoint, OneNote och Sharepoint och gör på samma sätt, så att du är inloggad i de apparna.

Steg 4 – Outlook | E-post och kalender

Nu är det dags att öppna Outlook och logga in där. Det ser lite annorlunda ut, men fungerar ungefär på samma sätt som de övriga apparna.

När du öppnat Outlook så ska du se ditt konto där och det enda du behöver göra är att klicka på Lägg till konto

Nu får du frågan om du vill lägga till ett till konto. Det vill vi inte, så vi klicka på Kanske senare.

Här kan du klicka på Hoppa över.

Och precis om med de andra apparna så väljer vi att aktivera aviseringar så vi får notiser när vi får ett nytt e-postmeddelande.

Steg 5 – Logga in på Teams

Till sist så loggar vi även in på Teams. Det gör vi genom att klicka på Logga in. Därefter väljer vi att godkänna notiser och liknande.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Andra liknande inlägg