Elev – Kom igång med din dator

I det här inlägget så kommer jag att gå igenom lite grunder i hur du kommer igång med din dator, som elev. Längre ned så visar jag även hur du lägger till och använder skolans system på din mobiltelefon eller platta samt webbläsare hemifrån.

01 – Startmenyn och aktivitetsfältet

Här tittar vi på startmenyn och aktivitetsfältet, där du lär dig att skapa genvägar till dina vanligaste program.

02 – Stäng av notiser

Om du inte vill ha notiser om när du får mail, när program uppdateras och en massa mer, så visar jag dig här hur du stänger av dessa.

03 – E-post och Outlook

Här visar jag dig hur du läser och skriver e-post samt hittar rätt personer att skicka e-post till i adressboken.

04 – Kalendern i Outlook

Ett smart tips är att använda din kalender i Outlook för att hålla koll på ditt skolarbete. Du kan även prenumerera och lägga till din kalender från din klassblogg. I senare filmer så visar jag hur du lägger till detta i din mobil också.

05 – Webbläsaren

Vi tar en titt på din webbläsare och lär oss att skapa favoriter.

06 – OneDrive och mappstruktur

Här visar jag dig hur du kommer igång och skapar mappar för ditt skolarbete i OneDrive. I OneDrive kan och ska du spara allt.

07 – Word och ordbehandling

Nu är det dags att titta på Microsoft Word, den ordbehandlare som du ska använda. Vi går igenom grunderna och sedan visar jag hur du kan spara dina dokument på ett bra sätt i OneDrive.

07 (A) – Word | Skapa nytt, spara och öppna dokument

I den första delen går vi igenom hur du skapar ett nytt dokument, men också hur du sparar och öppnar dokument. Sist men inte minst så pratat vi om vikten av att du sparar dina dokumentfiler med ett bra namn, så att du kan söka efter eller dela dina filer.

07 (B) – Word | Redigera text

I den andra delen går vi igenom det mesta du behöver för att kunna redigera text i en ordbehandlare.

07 (C) – Word | Infoga bilder

I den sista filmen så visar vi dig hur du infogar en bild i ett dokument.

08 – Dela dokument

Här visar jag hur du kan dela dina dokument och filer med exempelvis din lärare, eller klasskompis, från OneDrive.

09 – Tangentbordsgenvägar på ditt tangentbord

Det finns några vanligt förekommande tangentbordsgenvägar som kan göra dig lite snabbare och effektivare när du jobbar. Se till att lära dig dem.

Ctrl + X | Klipper ut det som är markerat
Ctrl + C | Kopierar det som är markerat
Ctrl + V | Klistrar in det som är markerat
Ctrl + A | Markera allt (exempelvis i ett dokument)
Alt + Tabb | Växlar mellan öppna program
Windows-tangent + D | Visar och döljer skrivbordet
Ctrl + S | Spara

10 – Dina dokument och filer från mobiltelefon eller webbläsare – utan appar

Här tittar vi på hur du kan komma åt och jobba med dina dokument från din mobiltelefon eller webbläsaren på din dator hemma, via Office 365.

11 – Dina dokument och filer från mobiltelefon – med appar

Här tittar vi på hur du kan komma åt och jobba med dina dokument från din mobiltelefon eller platta genom att ladda ned apparna för Office 365.

FILM KOMMER SENARE