Distans-, hem- och fjärrundervisning | Elever och vårdnadshavare

Få texten uppläst på olika språk
Voiced by Amazon Polly

Innehåll

  1. Information på olika språk – översättning
  2. Information, läxor och lektionsmaterial – var hittar jag det?
  3. Kommunikation – Videomöte, chatt och e-post
  4. Kom igång med din dator – grundkurs årskurs 7-9
  5. Se till att du har alla appar installerade på din iPad (eller mobiltelefon) | årskurs 0-9
  6. Kom åt alla appar – som e-post, teams och liknande med webbläsare från dator eller mobil
  7. Problem med ditt konto – användarnamn eller lösenord
  8. Modersmålsundervisning
  9. Support och hjälp

Information på olika språk – översättning

Om du som elev eller förälder har ett annat språk än svenska som modersmål, kan du alltid få all text på klassens blogg översatt till ditt språk.
Om du tittar på bloggen med en dator så hittar du Google Translate uppe till höger på sidan. Där kan du välja ditt språk. Tänk på att översättningarna inte är perfekta, eftersom de görs automatiskt. Men de kanske kan hjälpa dig en bit på vägen.
Om du använder en mobiltelefon för att titta på bloggen, så hittar du Google Translate längre ned på sidan. Så bläddra nedåt tills du hittar det.

Information, läxor och lektionsmaterial – var hittar jag det?

Information | årskurs 0-9

Du som elev och förälder / vårdnadshavare hittar alltid information på klassens eller årskursen blogg. På site.arstaskolan.se hittar ni alla klassbloggar på skolan. Välj årskurs i menyn och sedan er klass eller årskurs.

Lektionsmaterial, prov och läxor | årskurs 7-9

Du som elev hittar allt som rör din undervisning i Teams.
Föräldrar / vårdnadshavare har inte tillgång till Teams, så vill du se det material som rör ditt barns undervisning så får du be ditt barn att dela sina inloggningsuppgifter med dig.

OBS! Om det skulle bli problem med Teams, eller några andra förändringar, så kommer det alltid att stå på klassens eller årskursens blogg.

Lektionsmaterial, prov och läxor | årskurs 0-6

Du som elev hittar allt som rör din undervisning på klassens eller årskursen blogg.

Kommunikation – Videomöte, chatt och e-post

Du som elev kan kommunicera med dina lärare på lite olika sätt. Det kan ske exempelvis med e-post, telefon, chatt eller videomöte, antingen en-till-en eller flera. Beroende på vilken klass eller årskurs du går i kommer det att se lite olika ut. Det kan till och med vara så att det inte går att hålla en videolektion för att den tjänsten är överbelastad för tillfället. Därför är det viktigt att du läser din e-post, håller koll på ditt klassteam och bloggen.

Videomöten och videolektioner – några enkla regler

När vi har videomöten eller lektioner i Teams, är det viktigt att du som elev tänker på några saker, så att det går så bra som möjligt.

  1. Ha din mikrofon avstängd när du går med i mötet – tills din lärare säger något annat
  2. Kom i tid till lektionen
  3. Chatten används bara till frågor som rör lektionen
  4. Skriv i chatten om du vill fråga något – läraren fördelar ordet
  5. Visa respekt mot varandra – samma regler gäller digitalt som fysiskt i klassrummet

Chatt – Teams

I filmen nedan visar vi dig hur chatten fungerar. Tänk på att visa respekt mot varandra, på samma sätt som när ni har videomöten. Samma regler gäller digitalt som fysiskt. Allt loggas dessutom i stadens system.

Kom igång med din dator – grundkurs | årskurs 7-9

Om du som elev känner dig lite osäker på din dator och de program vi använder till e-post, att skriva (ordbehandling), webbläsaren, dela dokument och hur du kan använda din mobiltelefon eller privat dator – då ska du klicka på länken https://support.arstaskolan.se/elev-kom-igang-med-din-dator/.

Ladda ned och logga in på Office365-apparna på iPad (eller mobiltelefon) | årskurs 0-9

Om du som elev har en iPad från skolan, eller vill använda din egna iPad eller mobiltelefon, måste du se till att du har alla Office365-appar installerade. Här hittar du appar för e-post, Teams, att kunna skriva (ordbehandling), spara och dela dokument.

Om du klickar på länken https://support.arstaskolan.se/elev-ladda-ned-och-logga-in-pa-dina-office365-appar/ så ser du hur du gör.

Kom åt alla appar – som e-post, teams och liknande med webbläsare från dator eller mobil

Om du inte har tillgång till någon iPad eller dator från skolan, eller vill logga in och komma åt ditt skolarbete från vilken dator, platta eller mobil som helst, kan du logga in på Skolplattformen. I filmen nedan visar vi hur du gör.

När du har loggat in kan du klicka på menyn som kallas för “Våfflan”. Där hittar du alla dina appar som Outlook för e-post, Word för att skriva, Teams och mycket mer.

Problem med ditt konto – användarnamn eller lösenord

Om du har problem med ditt användarnamn eller lösenord hör du av dig till din lärare. Det du kan göra först, är att prova igen och var noga så att du skrivit in dina uppgifter rätt. Det är lätt att missa en bokstav om det går för fort.

Modersmålsundervisning

Från och med torsdag den 26 mars kommer modersmålsundervisning och studiehandledning ske på distans tills information om återgång till vanlig undervisning kommer.

Årskurs F-6
Till dessa elever och vårdnadshavare ska modersmålsläraren skicka uppgifter via mejl. Uppgifterna ska skickas inför varje lektion och följas upp före nästa veckas lektion. Eleverna gör uppgifterna på fritids eller hemma. Modersmålsläraren kontaktar elever och vårdnadshavare för att be om mejladress.

Årskurs 7-9
Eleverna ska ha distansundervisning. Det innebär att modersmålsläraren ska ha lektion som vanligt enligt schemat, men via datorn. Modersmålsläraren ska kontakta eleverna och informera om att de ska vara närvarande via datorn. Eleverna ska inte samlas i klassrum.

Support och hjälp

Om du behöver hjälp med hur program, appar och de tjänster du använder fungerar – fråga din lärare först. Om dina lärare inte kan svara så skickar de frågan vidare till de som jobbar med it på skolan.

Om du behöver hjälp med Skolplattformen så kan du som elev ringa 020-330900 eller maila till elevsupport@edu.stockholm.se
Om du som vårdnadshavare behöver hjälp med Skolplattformen kan du ringa 08-508 11 552 eller maila till support.skolplattformen@stockholm.se

För övriga problem eller frågor kan ni maila till micke.kring@edu.stockholm.se – som jobbar som it-pedagog på skolan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Andra liknande inlägg